Köpvillkor

Allmänna villkor

TEBA tillämpar såväl konsumentköp lagen som distansavtalslagen. För att genomföra en beställning måste kund vara myndig, 18år, eller ha målsmans medgivande. Med kund avses en fysisk person.
Vid exportförsäljning gäller alltid förskottsbetalning, verklig fraktkostnad tillkommer. Fraktbeloppet kommer på fakturan, som skickas via mail.

Beställning

Beställning av produkter ifrån TEBA kan göras på www.teba.se Min ordersumma exkl.frakt är 250:-inkommande beställning besvaras med en skriftlig orderbekräftelse via mail.
Beställning är bindande från TEBAs sida först efter att orderbekräftelse erhållits av kund. TEBA förbehåller sig rätten att neka kund köp. Alla beställningar anses bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du  kontakta oss omedelbart.

Priser

Alla priser anges inklusive svensk moms, för närvarande 25%. TEBA reserverar sig för momshöjningar och andra prisförändringar som vi inte kan råda över.Vi reserverar oss för felskrivningar på tex priser etc. vi ändrar utan meddelande till rätta priser.

Betalning

Vi erbjuder i dagsläget våra privatkunder olika betalningsalternativ vid Näthandel
Betalningspåminnelser debiteras med en avgift på 25 kr. Vid räntedebitering uttages en ränta på 24% och faktureringsavgift på 50 kr.

4,0 Klarna Checkout

Villkor för Klarnas Shoppingtjänst

Dessa villkor utgör ett avtal mellan Klarna Bank AB (publ), inklusive dess utländska filialer, (“Klarna”, “vi”, “oss” eller “vår”) och dig (“du” eller “ditt”) som användare av Klarna och de tjänster, produkter och funktioner som beskrivs i dessa villkor, som uppdateras och ändras ibland (“Tjänsten”). Du registrerar dig för Tjänsten och ingår ett avtal med Klarna genom att acceptera dessa villkor. Varje gång du använder Klarna kommer du att behöva godkänna den aktuella versionen av dessa villkor.

Du kan när som helst komma åt den senaste versionen av dessa villkor via Klarnas app eller på vår webbplats. Du kan även ladda ner villkoren genom att trycka här

Beskrivning av tjänsten

För Klarna handlar shopping inte endast om att hitta bra saker och betala för dem - utan också om att få en bra shoppingupplevelse i din favoritbutik, en toppmodern app och mer därtill. Enkelt uttryckt: en smoooth upplevelse, både före och efter ett köp. Dessa villkor förklarar mer detaljerat vad detta betyder. Notera dock att ytterligare villkor kan komma att gälla för Klarnas olika betaltjänster, vilket innebär att om du väljer att betala med någon av Klarnas betaltjänster så kan du behöva acceptera ytterligare villkor.

1. AUTOMATISK IFYLLNING AV DIN INFORMATION

För att du ska få en smoooth och friktionsfri shoppingupplevelse kan vi komma ihåg viss information om dig och använda den informationen för automatisk ifyllning av olika adressfält m.m. Detta kommer att spara dig tid och istället låta dig fokusera på andra viktigare saker, än att fylla i samma information om och om igen. Låt oss beskriva hur detta fungerar.

Automatisk ifyllning genom angivande av begränsad information

När du använder Klarnas kan vi komma att fråga efter information som namn, adress, telefonnummer, e-postadress, födelsedatum och/eller personnummer, samt även annan information om tillämpligt. Vi kommer spara denna information i våra system, och när du återkommer till oss eller använder Tjänsten eller våra betaltjänster behöver du endast ange en del av denna information, såsom e-postadress och postnummer eller personnummer (beroende på land), för att vi ska kunna fylla i kvarstående fält med din övriga information.

Automatisk ifyllning genom en Klarna cookie

En annan metod vi kan använda för att fylla i din information automatiskt är genom att Klarna placerar en cookie på din enhet (dator, surfplatta, mobiltelefon, etc.). Du kan välja att lagra din information såsom namn, adress, telefonnummer, e-postadress, kortnummer, födelsedatum och/eller personnummer hos Klarna. Om du väljer att göra detta, kommer Klarna använda cookies för att hämta informationen nästa gång du använder Tjänsten, med samma enhet. Vi kommer då att automatiskt fylla i din information.

Mer information om hur vi använder cookies hittar du i vår Cookiepolicy.

Deaktivering av automatisk ifyllning

Om du inte vill använda funktionen för automatisk ifyllning kan du kontakta oss för att justera dina inställningar. Du kan också justera dina inställningar direkt i Klarnas app, eller i köpflödet i kassan hos en butik som använder Klarna. Du kan när som helst ta bort cookies från din enhet, vilket också kommer att ta bort cookies satta av Klarna.

Automatisk ifyllning när du shoppar direkt från Klarnas app

När du använder Klarnas App kan vi hjälpa dig att fylla i din information automatiskt på den sida som du använder. Detta möjliggörs genom att du är i inloggat läge i appen och att vi då vet att det är du som använder Tjänsten.

Förvalda och föredragna betalmetoder

Klarna kan presentera tillgängliga betalningssätt i olika ordning baserat (i) antingen på vad du föredrar om du själv valt ett specifikt betalningssätt som din favorit, (ii) om lagstiftning kräver att vi listar tillgängliga betalsätt i viss ordning, eller (iii) om som vi bedömer vara det betalsätt du främst föredrar då du handlar. Denna behandling och presentation påverkar dock inte vilka betalningssätt som är tillgängliga för dig. För denna bedömning behandlar Klarna information om hur du interagerar med Klarna såsom information om dina tidigare valda betalningssätt, de betalningssätt du valt som favorit, köpbelopp samt butik. 

2. KLARNAS APP

Klarnas App, tillgängliggjord via en mobilapp eller webbportal, är din shoppingassistent online och utgör ditt nav för de köp du gör med Klarna, samt alla andra fantastiska funktioner som Klarna erbjuder.

I Appen kan du betala dina köp, följa dina paket och massa annat. Vissa funktioner aktiveras i samband med att du laddar ner Appen eller loggar in på Klarna.com, medan andra kan aktiveras av dig efter att du loggat in. Exakt vilka funktioner som finns kan variera något beroende på vilket lands version du har av appen. Klarna uppdaterar löpande appen med nya funktioner och förbättringar. Några av de funktioner vi är mest stolta över är:

  • Översikt av dina köp och transaktioner gjorda med Klarna
  • Hantering av dina betalningar
  • Enkel kommunikation med Klarna

Exempel på andra funktioner som vi kan erbjuda beroende på land:

  • Shoppingtjänster såsom sökfunktioner, översikt över butiker som vi tror att du kommer att gilla, samt personliga rekommendationer, erbjudanden och annat innehåll
  • Handla med Klarnas betalmetoder - även i butiker som ännu inte använder Klarna
  • Spårning av order, leverans eller paket
  • Enkelt att hantera returer och återbetalningar
  • Planering av din ekonomi
  • Visa och spara dina köp, transaktioner, kvitton, bilder och annat material
  • Se dina lagda ordrar gjorda i butiker eller enheter som inte är relaterade till Klarna
  • Skapa och dela samlingar av varor och tjänster
  • En assistent som föreslår ifyllning av olika uppgifter (såsom betalningsmetod, kortinformation, leveransadress) med hjälp av automatisk ifyllning av information 
  • Översikt av transaktioner som du har gjort med ett av Klarna’s dotterbolag (Sofort GmbH, Billpay GmbH eller Klarna Inc.) Detta kommer endast att ske efter det att du anslutit dig till dessa tjänster hos ett eller flera av dessa dotterbolag. Transaktionsdata Information om dessa transaktioner, t.ex. namn, adress, bankkontonummer, datum för köp, belopp, beställningsinformation och köpta varor, kommer då att överföras till Klarna.

Som användare av Klarnas App kan du välja att ladda upp, publicera och dela innehåll, t.ex. samlingar, bilder och smeknamn. I samband med att du delar innehåll godkänner du att innehållet blir tillgängligt publikt, vilket innebär att informationen blir tillgänglig för andra, och kan användas och delas vidare av.

Du får endast ladda upp, publicera eller dela innehåll som du har rätt att använda för dessa syften, och som inte bryter mot lagen, detta avtal eller tredje parts rättigheter. 

Du samtycker till att inte ladda upp, publicera eller dela innehåll som är olagligt, bedrägligt, olämpligt, hotfullt, inskränker andras rättigheter, är kränkande eller kriminellt (såsom hets mot folkgrupp, barnpornografi eller olagliga skildringar av våld), kan uppfattas som trakasserier, eller; överföra innehåll som innehåller virus, trojanska hästar, spionprogram, skadlig kod eller andra skadliga program; distribuera oönskad reklam (skräppost).

Klarna förbehåller sig rätten, utan skyldighet, att övervaka, granska, justera, inaktivera eller ta bort innehåll, utan att underrätta dig eller en tredje part, enligt vårt eget gottfinnande.

Du är själv ansvarig för din uppladdning, publikation och delning av innehåll, och godkänner att ersätta och hålla Klarna skyddad från skador, förlust eller kostnad orsakad av din uppladdning, publikation eller delning av innehåll, inklusive krav riktade från tredje part mot Klarna.

3. VISA TIDIGARE KÖP OCH TRANSAKTIONER

Vi sparar information om dina tidigare köp och transaktioner i Klarnas App. Som en del av Tjänsten som tillhandahålls under dessa villkor gör Klarna det möjligt för dig att se information om dina köp och transaktioner i Klarnas app. 

Om du vill lära dig mer om hur Klarna använder denna information, eller annan information vi har om dig, se vår Dataskyddsinformation.

4. ERBJUDANDEN OCH FÖRMÅNER

Klarna kan komma att presentera erbjudanden och förmåner som exempelvis rabatter, särskilda evenemang, förtur till produkter, rea-kampanjer, butikserbjudanden, prover och gåvor. Vilka erbjudanden och förmåner som ges till dig baseras på bland annat antal köp, belopp du handlat för och/eller din användning av Klarna.

Kostar det något att använda tjänsten?

Denna Tjänst samt andra tjänster som erbjuds av Klarna är avgiftsfrai. Observera att ränta och avgifter kan tillkomma vid användning av vissa Tjänster. Se därför till att kontrollera den specifika information som tillhandahålls för den valda tjänsten.

Förbättring av tjänsten

Vi jobbar ständigt med att förbättra våra kunderbjudanden så att du får en ännu mer smoooth användarupplevelse. Detta kan innebära förändringar i detta avtal. I dessa fall kommer vi be dig att acceptera villkoren igen innan du använder denna Tjänst.

Dataskydd och dina personuppgifter

Om du laddar upp, publicerar eller delar information om dig i Klarna-appen som medför att Klarna behandlar information gällande politiska åsikter eller filosofisk övertygelse, fackföreningsmedlemskap, uppgifter om hälsa eller sexliv (så kallade “särskilda kategorier av personuppgifter” enligt EU-förordningen 2016/679 (“GDPR”)), så samtycker du till att vi hanterar den datan för att utföra våra Tjänster. 

Hur Klarna behandlar dina personuppgifter när vi tillhandahåller våra Tjänster, beskrivs i vår Dataskyddsinformation. Där kan du också hitta mer information om dina rättigheter vad gäller dina personuppgifter, samt hur du kan kontakta oss om du har frågor.

Kortbetalningar

När du gör ett köp med Klarna kan du använda ett antal olika finansieringskällor, inklusive debit-, kredit- eller förbetalda kort. Din finansieringskälla kommer att sparas i din Klarna-profil tills dess att du tar bort den från din profil eller i de fall hela din profilen raderas. Genom att välja att spara dina kortuppgifter hos Klarna godkänner du att Klarna debiterar den registrerade finansieringskällan för eventuella efterföljande köp med Klarna. Du kommer inte att debiteras förrän dess du gör ett köp. Om inte den finansieringskälla som du valt som standard kan debiteras för ett köp, inklusive avbetalningsplaner eller prenumerationer, godkänner du att Klarna försöker debitera någon av de andra finansieringskällor som du registrerat i din Klarna-profil. 

Dina skyldigheter

Vid användning av Tjänsten ska du alltid uppge korrekt information och använda din rätta identitet. All användning av information som inte tillhör dig, eller som du av andra skäl inte är behörig att använda, eller användning av Tjänsten på ett icke föreskrivet sätt, kommer att ses som missbruk. Eventuella uppgifter relaterade till missbruk eller misstänkt missbruk kan komma att sparas och användas för framtida riskbedömning och som skydd för berörd(a) part(er). Klarna förbehåller sig rätten att blockera Tjänsten för framtida användning.

Om du laddar upp, importerar eller delar material med Klarna, så som bilder, texter, kvitton, information om varor, tjänster eller leveranser, eller annat material, så ger du Klarna en royaltyfri rätt att använda och publicera detta material för att tillhandahålla Tjänsten. Vi har rätt att ta bort och radera material som är uppladdat eller delat till oss, om det krävs på grund av lag, är stötande, kränkande, eller inskränker andras rättigheter. Du är fullt ut ansvarig för allt material som du laddar upp eller delar med oss.

Du bekräftar och godkänner att om du laddar upp, importerar eller delar innehåll som är kränkande, hotfullt, stötande, eller bryter mot lagen, eller som Klarna rimligen kan anta kommer att bryta mot lagen, eller ditt avtal med Klarna, kan vi komma att avsluta eller inaktivera ditt användande av Klarna-appen.

Tredjeparts tjänster

Vissa funktioner som du har möjlighet att använda kan innehålla tjänster som tillhandahålls av tredje part. Spårningsfunktioner tillhandahållna av logistikföretag är ett exempel på detta. När du använder funktioner som är beroende av tjänster från tredje part, godkänner du att Klarna använder dessa tjänster för din räkning.

Ditt användande av Google Maps i Klarnas betalmetoder (exempelvis genom att söka efter din adress i adressfältet) och i Klarnas app, lyder under, vid varje tillfälle, gällande Google Maps/Google Earth's Användarvillkor samt Google's Sekretesspolicy.

För att förhindra missbruk av Klarnas app via webben, kan Klarna använda reCAPTCHA, vilket medför att du som användare kan komma att behöva acceptera Google’s Användarvillkor och Sekretesspolicy.

Klarnas App är tillgänglig via distributionsplattformar som tillhandahålls från tredje parter (“Application stores”). Du kan behöva förhandsregistrera dig för att kunna använda vissa av dessa distributionsplattformar. Klarna har inget inflytande i förhållande till insamling, behandling och användning av personuppgifter som utförs av dessa tredje parter.

Giltighetstid och uppsägning

Detta avtal gäller tillsvidare. Det betyder att det gäller tills antingen du, eller Klarna, säger upp det. Både Klarna, och du, kan när som helst säga upp avtalet. Observera att i de fall avtalet sägs upp kommer användningen av Tjänsten, inklusive alla funktioner som tillhandahålls i eller hanteras via Klarnas app, inte längre att vara tillgängliga.

Elektronisk kommunikation

Genom att acceptera dessa villkor godkänner du till att Klarna får tillhandahålla all kommunikation, betalningsinformation, villkor, information vi måste tillhandahålla enligt lag, samt annan information till dig, elektroniskt. Inklusive via Klarnas webbplats, app eller till den e-postadress (er) som du angivit till oss.

Uppdaterar din kontaktinformation

Du ansvarar för att Klarna har din aktuella e-postadress samt mobilnummer så att vi kan kommunicera med dig elektroniskt. Om du behöver uppdatera din primära e-postadress, vänligen kontakta kundtjänst för att göra ändringen.

Frågor

Om du har frågor gällande hur vi kommunicerar med dig, eller elektronisk kommunikation i allmänhet, vänligen kontakta vår kundtjänst.

Överlåtelse eller överföring

Du får inte överlåta eller överföra några rättigheter eller skyldigheter du har enligt dessa villkor. I den utsträckning som inte annars redan tillåts enligt tillämplig lag, kan Klarna, när som helt, överlåta eller överföra dessa villkor eller de rättigheter och/eller skyldigheter som gäller enligt dessa villkor, dock förutsatt att sådan överföring eller överlåtelse inte är till din nackdel, och inte ändrar de rättigheter och skyldigheter du har enligt dessa villkor. 

Klarna

Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, telefonnummer: +46 8 120 120 00, fax: +46 8 120 120 99, e-postadress: kund@klarna.se, är svensk bank registrerad hos Bolagsverket under registreringsnummer 556737-0431. Verkställande direktör är Sebastian Siemiatkowski. Klarna Bank AB (publ) har tillstånd att erbjuda finansiella tjänster och står under Finansinspektionen tillsyn. Klarnas registrering hos Finansinspektionen, samt information om vilka länder Klarnas Tjänster har passporterats till, finns på Finansinspektionens hemsida.

Klagomål

För klagomål tillämpas informationen som finns på www.klarna.com/se. Genom att använda Tjänsten samtycker och godkänner du till att Klarna tillhandahåller all kommunikation gällande klagomål elektroniskt. Om du har ett klagomål gentemot Klarna kan du skicka in ditt klagomål till oss via kundtjänst, genom att använda chattfunktionen eller e-post.

Om vi inte lyckas lösa ditt klagomål kan du anmäla ditt ärende till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Klarna deltar i ARN:s tvistlösningsförfarande och är skyldiga att göra det enligt rådande lag. Mer information hittas på ARN:s hemsida. Du kan skicka in ditt klagomål på något av Europeiska Unionens officiella språk via ODR-plattformen som tillhandahålls av Europeiska kommissionen, och ärendet kommer därefter att överlämnas till ARN. Du kan också kontakta ARN genom post eller personligen: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, Sverige, besöksadress: Kungsholmstorg 5, Stockholm



4,1 Betalning med kreditkort.

Sker via Klarna checkout


4,2  Förskottsfaktura

Förskottsbetalning innebär att ni betalar in faktura beloppet på vårt bankgiro konto och när vi ser Er betalning skickar vi varorna.
Fraktkostnaden är då 79:-
Vi skickar alltid en förskottsfaktura per mail eller vid önskemål per brev med kompletta uppgifter på totalsumman och fakturanr samt bankgironr.

Önskar ni då inte vilja fullfölja beställningen har ni möjlighet att annullera den.
Efter att vi erhållit betalningen bekräftar vi via e-mail att paketen är på väg.Skriv ert mobilnr så får ni aviseringen via SMS


4,3 Kontant Avhämtning i butik

Om du väljer Att hämta dina varor direkt i butik kan du givetvis betala kontant vid hämtningstillfället. 

5. Leveranstid

Normal leveranstid är 2-5 arbetsdagar. Avvikelser kan förekomma. I sådana fall kontaktar vi kunden. TEBA kan inte hållas ansvarig för att leverera slutsåld/utgången produkt .

6.Leveransförsening

Om leveransförsening av någon anledning uppstår kommer vi att kontakta dig. Givetvis kommer vi att göra allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt. Du som kund har docka rätt att hava köp vid omfattande leveransförsening.
Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss.
TEBA förbehåller sig rätten att friskriva sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid leveransförsening.

7.Leveransvillkor/Leveranssätt

Våra varor levereras från vårt eget lager.  
I dagsläget erbjuder vi våra kunder olika leveransalternativ.
Du ser alltid den totala fraktkostnaden i kassan när du lägger din beställning. Nedan följer information och prisexempel om våra leveransalternativ.

7,1  Paket

Paket måste hämtas ut inom 7 dagar för säkerhetsskull sedan kan paketet returneras och vi debiterar våra omkostnader för frakter min 250: -. Paketet anländer till ditt lokala uthämtningsställe därefter aviseras det hem till dig att ditt paket anlänt.
Har ni angett ett mobilnummer vid beställningen kommer det att SMS aviseras.

7,2  DHL, Schenker

Foder och skrymmande varor på pall skickas med dessa.

8. Garanti


Vi lämnar garanti enligt varje tillverkares omfattning och rekommendation. För att garantin skall gälla skall produkterna hanterats på det sätt som föreskrivs och kan anses som normalt för produkten. Om du får problem med en produkt kontakta oss. Kunden står för fraktkostnad till serviceverkstad. Kvittot på betald vara gäller som garantisedel. Spara därför alltid kvittot under garantitiden!
Vi lämnar ingen garanti på leksaker.


9. Öppet köp / Ångerrätt


TEBA tillämpar distans-hemförsäljnings lagen. Det innebär att du som kund har rätt till 14 dagars returrätt, utan speciell anledning. Varan skall returneras i oförändrat skick och i original förpackningen. TEBA förbehåller sig rätten att debitera kund om något saknas eller ny förpackning måste inköpas. Returer som skickas mot postförskott löser vi ej ut. Kontakta oss gärna.
Returfrakten bekostas av kund.
Specialbeställda varor, måttsydda etc bytes ej.
Fel expedierade varor kontakta oss direkt och vi står för returfrakten.
OBS vid retur i brev står kunden för risken om brevet försvinner på vägen.
Vid återbetalning av returer ange ditt bankkontonummer och bankens clearingnummer.

10. Reklamation

TEBA tillämpar konsumentköpslagen vid reklamationer. Därmed åtar vi oss att byta ut felaktiga eller trasiga produkter utan extra kostnad. Tänk på att inte lösa ut paket med synliga fel. Sådana fel skall rapporteras direkt till Chaufför eller vid hämtningstillfället. Dolda fel skall anmälas till oss inom 3 arbetsdagar från det att du mottagit varan.

11. Outlösta paket

Outlösta paket debiteras en min avgift för närvarande 250: - eller verklig kostnad om den överstiger 250: -. Avgiften debiteras i efterskott. Vid utebliven betalning vidarebefordras ovillkorligen kraven till inkassoservice. Inga undantag görs.

12.GDPR Dataskyddslagen

Vi registrerar dina personuppgifter för att vi ska kunna leverera varor till dig. Personuppgifterna registreras hos TEBA. När det samlas in personuppgifter ifrån dig i vår webbshop är det sådana uppgifter du själv lämnat för att kunna genomföra ett köp eller erhålla ett nyhetsbrev. Du kan erhålla information på vad vi registrerat och varför.  Vi sparar eller sänder inte kunduppgifter krypterat.

Uppgifter som lämnas via www.teba.se skickas eller säljes inte på något sätt vidare till tredje part.

Uppgifterna sparas enligt gällande lagar och regler för personuppgiftsskydd. Vi behåller dina personuppgifter så länge det behövs för att vi ska kunna administrera din beställning, fakturera, hantera klagomål, reklamationer och för att du ska kunna göra gällande ett garantiärende.

Som registrerad hos TEBA har du alltid rätt att göra invändningar mot registreringen och du har rätt att veta vilken information som är registrerade. Dessa rättigheter har du enligt GDPR och frågor i samband med det riktas till TEBA via e-post: info@teba.se.

13.Reservation


TEBA reserverar sig mot felaktigheter i innehåll och priser  på webbsidan. Erbjudanden och Priserna på nätet kan skilja sig ifrån butiken i Höör.